3D zvok v multimediji (FE)
Visokošolski učitelji: Sodnik Jaka
Število kreditnih točk: 6
Semester izvajanja: zimski
Koda predmeta: 64M30
Opis predmeta
Pogoji za vključitev v delo oz. za opravljanje študijskih obveznosti:
Opravljanje študijskih obveznosti je opredeljeno v Pravilniku o preverjanju in ocenjevanju znanja ter izpitnem redu FE.
Vsebina:
1. Vibracije in zvočno valovanje
- propagacijske lastnosti zvoka
- lastnosti medijev
- karakteristike zvočnih izvorov
2. Zaznava zvoka in psihoakustika
3. Lokalizacija zvoka
- medušesni časovni in amplitudni pojavi
- spektralna vsebina
- premiki glave in zvočnih izvorov
- razdalja in reverberacija
4. Snemanje prostorskega zvoka
- tehnike snemanja večkanalnega in prostorskega zvoka
- zajem prenosnih funkcij glave (HRTF)
5. Predvajanje prostorskega zvoka
- dvokanalni stereo
- večkanalni stereo in surround sistemi
- implementacija prenosnih funkcij glave
- uporaba digitalnih signalnih procesorjev
- simulacija razdalje in reverberacije
6. Zvočni uporabniški vmesniki multimedijskih naprav
- govorni vmesniki
- negovorni zvočni vmesniki
- sonifikacija
- zvočne ikone
- uporabniške metafore)
7. 3D zvočni uporabniški vmesniki multimedijskih naprav
- prenosljive naprave
- virtualna okolja
- aeronavtika
- vozila
- slabovidni in slepi uporabniki
- vmesniki možgani-računalnik
Cilji in kompetence:
Cilj predmeta je podati splošni vpogled v področje 3D zvoka in njegove uporabe v sodobnih multimedijskih storitvah in napravah. Študentje naj spoznajo osnovne fizikalne značilnosti zvočnega valovanja v različnih medijih in prostorih ter sposobnosti dojemanja in lokalizacije zvoka pri ljudeh. Osvojijo tudi znanja s področja zajema in implementacije 3D zvoka ter njegove uporabe v interakciji med uporabnikom in sodobnimi multimedijskimi napravami.
Predvideni študijski rezultati:
Poznavanje osnovnih zakonitosti zvočnega valovanja v prostoru, sposobnostih lokalizacije zvoka pri človeku in uporaba 3D zvoka v sodobnih multimedijskih napravah.
Metode poučevanja in učenja:
Predavanja, na katerih se študent seznani s teoretičnimi osnovami, in laboratorijske vaje, kjer nekaj problemov spozna tudi praktično in jih skuša v duhu timskega dela reševati.
Gradiva
- Sodnik J, Tomažič S: Spatial auditory human-computer interfaces, SpringerBriefs in Computer Science, september 2015.
- Begault R. Durand: 3D Sound for Virtual Reality and Multimedia, Academic Press, Inc. UK, 1994.
- Rumsey F: Spatial Audio (Music Technology), Elsevier, 2005.
Študiji na katerih se predmet izvaja
- 2 letnik - 2. stopnja - Multimedija